Стати волонтером
English EN French FR German DE Ukrainian UK
Menu

Підготуй документи

Механізм компенсації за пошкоджене чи знищене житло передбачає необхідність підтвердити, що постраждала особа, яка претендує на отримання компенсації, є власником такої нерухомості. Відсутність документів, що підтверджують право власності на майно, може суттєво ускладнити процес отримання компенсації у майбутньому.

Ключова порада для всіх постраждалих – не гайте часу і проведіть ревізію своїх документів вже зараз, адже окремі процедури їх поновлення чи встановлення права власності на житло доволі тривалі та складні.

Ми підготували інформацію про основні правовстановлюючі документи та алгоритми дій у різних життєвих ситуаціях, залежно від вашого правового статусу та юридичного стану самої нерухомості.

Які документи підтверджують ваше право власності на житло?

Найпоширеніші види документів, на підставі яких виникає право власності на житло.

  1. Договір, наприклад: договір купівлі-продажу, договір дарування, договір міни, договір довічного утримання та ін. Усі ці види договорів підлягають нотаріальному посвідченню.
  2. Свідоцтво, наприклад: свідоцтво про право на спадщину, свідоцтво про право власності на частку у спільному майні подружжя, видане нотаріусом, свідоцтво про право власності, видане органом приватизації, свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане органом місцевого самоврядування, місцевою державною адміністрацією або державним реєстратором.
  3. Судове рішення, наприклад: судові рішення, що набрали законної сили, у справах про поділ майна, визнання права власності в порядку спадкування, скасування рішення про державну реєстрацію, визнання права власності на об’єкт самочинного будівництва тощо.

 

Зверніть увагу

Наявність паперового документа на житло може бути не обов’язковим. Так, якщо відомості про ваше право власності на житло, незалежно від виду правовстановлюючого документа, раніше були внесені до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (Державний реєстр), ви можете розраховувати на отримання компенсації у разі його пошкодження або знищення без наявності документів у паперовому вигляді.

Детальніше про те як перевірити наявність інформації про ваше право власності у Державному реєстрі дивіться у розділі Захисти своє.

Які документи підтверджують ваше право на об’єкт будівництва?

Якщо ви (або забудовник) розпочали будівництво житла чи вже завершили його, але на момент російського  вторгнення приватний або багатоквартирний будинок не був введений в експлуатацію, але зазнав руйнувань, потенційно ви можете розраховувати на отримання компенсації. Тож радимо переконатися, що документи, які підтверджують майнові права на таку нерухомість або пов’язані з інвестуванням у будівництво, є в наявності.

Перелік необхідних документів може суттєво відрізнятися залежно від способу інвестування і типу об’єктів нерухомості. Найпоширеніші варіанти – це інвестування у будівництво квартири у багатоквартирному будинку та самостійне будівництво приватного житлового будинку.

Інвестування у будівництво квартири

Перелік можливих форм участі у будівництві досить різноманітний. Найпопулярніші види договорів, за якими вносяться кошти на рахунок забудовника, це:

  • договір купівлі-продажу майнових прав на нерухомість;
  • попередній договір купівлі-продажу нерухомості;
  • договір участі у фонді фінансування будівництва;
  • договір пайової участі у кооперативі та інші.

Окрім оригінального примірника такого договору, рекомендуємо подбати про наявність  документів, які підтверджують інвестування/оплату вартості будівництва (наприклад, довідки про повну сплату пайового внеску).

Самостійне будівництво приватного будинку

Мінімальний пакет документів для підтвердження вашого права на  такий об’єкт будівництва — це:

  • документ, що підтверджує право на земельну ділянку;
  • будівельний паспорт;
  • повідомлення про початок будівельних робіт.

Також радимо попіклуватися про збереження платіжних документів, які підтверджують ваші витрати на будівництво (наприклад, товарних чеків на придбання будівельних матеріалів).

Зверніть увагу

Механізм виплати компенсації за зруйновані житлові об’єкти, в яких на момент пошкодження були зведені несучі та зовнішні огороджувальні конструкції і щодо яких отримано право на виконання будівельних робіт, ще не запустили. Але особи, які є замовниками будівництва приватних будинків або інвесторами будівництва багатоквартирних будинків, зокрема і власники спеціального майнового права, можуть претендувати на компенсацію за знищене житло.

Тож вже зараз варто попіклуватися про подачу інформаційного повідомлення про зруйноване майно в Дію та зібрати документи, які підтверджують статус замовника або інвестора будівництва.

Як відновити втрачені документи?

За загальним правилом, щоб відновити втрачені чи знищені документи, потрібно звернутися до посадової особи, установи чи організації, яка їх видавала або оформлювала.

До кого саме треба звертатися і за яким алгоритмом потрібно діяти, залежить від виду документа, який підтверджує ваше право власності на житло.

Договір

Усі види договорів, на підставі яких виникає право власності на нерухомість, підлягають нотаріальному посвідченню. Тож у разі їх втрати, зокрема і знищення документів внаслідок руйнування оселі, варто звернутися до нотаріуса, який посвідчував договір, та отримати дублікат. Дублікат договору матиме таку ж  юридичну силу, як і оригінальний примірник.

Якщо нотаріус, який оформлював правовстановлюючі документи на майно, вже не працює, рекомендуємо звернутися до відповідного територіального управління юстиції (перелік вебсайтів, де міститься контактна інформація https://bit.ly/3SVvGpg) і з’ясувати подальший алгоритм дій, який залежатиме від обставин припинення професійної діяльності нотаріуса.

У разі офіційного припинення нотаріальної діяльність або смерті нотаріуса, всі документи, які знаходилися у нього на зберіганні, передаються до відповідного державного нотаріального архіву (такі архіви є у кожному обласному центрі та місті Києві). Процедура передачі нотаріального архіву досить тривала (зазвичай це відбується протягом декількох місяців), тож, перш ніж звертатися до обласного державного архіву за отриманням дубліката, варто поцікавитися у працівників територіального управління юстиції, чи здійснено відповідну передачу.

У випадку тимчасового зупинення нотаріальної діяльності може застосовуватися механізм заміщення (нотаріус, який зупиняє діяльність, передає всі справи своєму колезі). У цьому разі в територіальному управлінні юстиції вам підкажуть, до якого нотаріуса-замісника потрібно звернутися, аби отримати дублікат документів.

Свідоцтво

Свідоцтво про право на спадщину та свідоцтво про право власності на частку у спільному майні подружжя видаються нотаріусами (державними або приватними). Алгоритм дій для отримання дублікату свідоцтва аналогічний описаному вище сценарію видачі дубліката договору.

Отримати дублікат свідоцтва про право власності, виданого органом приватизації, та свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого органом місцевого самоврядування або місцевою державною адміністрацією у період до 1 січня 2013 року, можна у відповідному ЦНАПі.

Судове рішення

Якщо рішення суду, на підставі якого виникло ваше право власності на житло, було втрачено, потрібно звернутися із заявою до суду першої інстанції, де розглядалась відповідна справа, за повторною видачою судового рішення. За повторну видачу копії судового рішення необхідно сплатити судовий збір: вартість становить 0,003 прожиткового мінімуму для працездатних осіб (у 2024 році це 9,08 грн) за кожну сторінку рішення. Оригінал квитанції про сплату збору подається до суду разом із заявою про видачу копії рішення.

Зверніть увагу

Після оформлення дубліката документа або отримання копії судового рішення рекомендуємо звернутися до ЦНАПу чи нотаріуса для перевірки наявності відомостей про право власності на ваше житло в Державному реєстрі. Якщо відомості в реєстрі відсутні, рекомендуємо додатково отримати (особисто або через суб’єкта державної реєстрації) довідку із відповідного Бюро технічної інвентаризації з інформацією про ваше зареєстроване право на житло на підставі втраченого документа, аби потім внести відомості про право власності на нерухомість до Державного реєстру.

Як оформити право на спадщину, аби підтвердити свій статус спадкоємця?

Якщо будинок чи квартира, де ви мешкали, зазнали руйнувань внаслідок військової агресії росії, а власники житла померли, потенційно ви (за умови, що маєте право претендувати на спадщину) можете отримати компенсацію. Утім спершу слід оформити спадщину, аби юридично підтвердити свій статус спадкоємця.

Ми підготували 4 головні правила порядку спадкування нерухомості, про які варто знати кожному, аби замість власності не отримати у спадок купу проблем.

Правило №1. Спадкування відбувається за заповітом або за законом.

За заповітом померлої людини спадкоємцями можуть бути будь-які особи зазначені у цьому документі, не обов’язково родичі.

Спадкування за законом: якщо заповіт не було складено за життя, спадкоємцями можуть бути тільки ті особи, які включені до 5 черг спадкування, або спадкоємці за правом представлення.

Перша черга – діти спадкодавця, той з подружжя, який його пережив, та батьки.

Друга черга – рідні брати та сестри спадкодавця, його баба та дід.

Третя черга – рідні дядько та тітка спадкодавця.

Четверта черга – особи, які проживали зі спадкодавцем однією сім’єю не менш як 5 років до часу відкриття спадщини.

П’ята черга – інші родичі спадкодавця до 6 ступеня споріднення (визначається за числом народжень, що віддаляють родича від спадкодавця) включно. При цьому діє загальне правило: родичі ближчого ступеня споріднення усувають від права спадкування родичів подальшого ступеня споріднення. Також до 5 черги спадкування відносяться утриманці спадкодавця, які не були членами його сім’ї: неповнолітні або непрацездатні особи, що не менш як 5 років одержували від нього матеріальну допомогу, яка була для них єдиним або основним джерелом засобів до існування.

Спадкування за правом представлення – це особливий алгоритм набуття права на спадкування за законом, коли, наприклад, онуки, правнуки спадкодавця спадкують ту частку спадщини, яка належала б за законом їхнім матері, батькові, бабі, дідові, якби вони були живими на час відкриття спадщини.

Правило №2. Існує два способи прийняття спадщини.

Перший – за заявою, яка подається особисто спадкоємцем до нотаріуса. Другий спосіб – це фактичне прийняття. Спадщину приймає особа, яка на час її відкриття постійно проживала разом зі спадкодавцем.

Правило №3. Строк для прийняття спадщини – 6 місяців.

За загальним правилом спадщина має бути прийнята протягом 6 місяців з дня її відкриття, тобто з моменту смерті спадкодавця. Це означає, що потрібно прийняти спадщину фактично або подати заяву про прийняття спадщини за законом чи за заповітом саме у шестимісячний часовий проміжок, а не після його завершення.

У період дії воєнного стану та протягом 2 років з дня його припинення або скасування у випадку, якщо смерть фізичної особи зареєстрована пізніше ніж через один місяць з дня смерті або дня, з якого її оголошено померлою, відповідні строки обчислюватимуться з дня державної реєстрації смерті особи. Наприклад, якщо особа загинула ще на початку повномасштабного вторгнення росії, а його родичі змогли зареєструвати смерть тільки в січні 2024-го, відлік строку для прийняття спадщини розпочнеться саме з моменту державної реєстрації смерті, тобто з січня 2024 року, а не з дня загибелі особи.

Звертаючись до нотаріуса, при собі потрібно мати паспорт і реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний код), а також за наявності: свідоцтво про смерть, правовстановлюючі документи на майно померлої особи, заповіт спадкодавця або документи, що підтверджують родинні стосунки з ним.

Правило №4. Належним чином оформлене право власності на нерухомість – полегшить процедуру спадкування і захистить майно від незаконних посягань.

На первинній консультації у нотаріуса, який буде вести спадкову справу, рекомендуємо вам з’ясувати, чи належним чином оформлено право власності на нерухоме майно за спадкодавцем.

Нотаріус може перевірити, чи наявний відповідний запис у Державному реєстрі. Якщо така інформація в відсутня, після відкриття спадкової справи, нотаріус має направити офіційні запити, зокрема до Бюро технічної інвентаризації, якщо йдеться про житлові чи нежитлові приміщення, або ж до Державного земельного кадастру, коли йдеться про земельну ділянку.

Якщо з’ясується, що право власності на нерухоме майно спадкодавця за його життя не було зареєстровано належним чином, необхідно буде внести відомості про право власності спадкодавця на таке майно до Державного реєстру.

Саме тому варто потурбуватися про належне оформлення документів, які посвідчують право власності, та внесення відповідних відомостей до Державного реєстру ще за життя. Це не лише захистить нерухоме майно від посягань шахраїв, але й суттєво спростить проведення будь-яких юридичних операцій із ним, зокрема і оформлення спадщини.

Зверніть увагу

У період дії воєнного стану та протягом 6-ти місяців з дня його припинення або скасування, якщо місцем відкриття спадщини є населений пункт, який знаходиться на тимчасово окупованій території, в зоні активних бойових дій або на території якого органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, всі заяви в межах спадкової справи, включаючи заяву про прийняття/відмову в прийнятті спадщини, подаються нотаріусу незалежно від місця відкриття спадщини.

Місцем відкриття спадщини є останнє місце проживання спадкодавця, а якщо таке місце невідоме, місцем відкриття є місцезнаходження нерухомого майна або основної його частини, а за відсутності нерухомого майна — місцезнаходження основної частини рухомого майна.

Як підтвердити право власності, якщо документи неможливо відновити?

На сьогодні єдиним судовим механізмом підтвердження права власності на майно у разі втрати власником правовстановлюючого документу є визнання права власності в порядку статті 392 Цивільного кодексу України, яка дає право власнику майна пред’явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.

Розглядати судовий сценарій варто за сукупності таких 3 обставин:

  1. Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (ДРРП) не містить відомостей про право власності на нерухомість, що є поширеним явищем для майна, яке було набуто до 2013 року.
  2. Втрачені правовстановлюючі документи неможливо відновити в позасудовому порядку.
  3. Відсутність доступу до архіву бюро технічної інвентаризації (БТІ), яке свого часу проводило реєстрацію права власності на житло, через знищення такого архіву або внаслідок тимчасової окупації відповідної території.

Особливості судового розгляду такої категорії справ  

Тривалість розгляду

Здебільшого становить 3 місяці.

Судовий збір

1% від ціни позову (оціночна ринкова вартість житла), але не менше 0,4 розміру прожиткового мінімуму на одну працездатну особу (у 2024 році це 1211,20 грн) та не більше 5 розмірів (у 2024 році це 15140,00 грн).

Обставини, які можна використати для обґрунтування застосування мінімального розміру судового збору:

  • позов про визнання права власності стосується майна, яке зазнало руйнувань або перебуває на тимчасово окупованій території;
  • скрутне матеріальне становище позивача (за наявності відповідного документарного підтвердження).

Позивач звільняється від сплати судового збору в разі поширення на нього пільг, передбачених статтею 5 Закону України «Про судовий збір».

Підсудність

Позов про визнання права власності на нерухоме майно подається за місцем знаходженням майна або основної його частини, як це передбачено частиною 1 статті 30 Цивільного процесуального кодексу України.

Подаючи позов щодо майна на тимчасово окупованій території або в зоні активних бойових дій, варто зважати на зміни територіальної підсудності у зв’язку з неможливістю здійснювати правосуддя під час воєнного стану. Ознайомитися з переліком судів, територіальну підсудність яких було змінено у зв’язку з неможливістю здійснювати правосуддя під час воєнного стану, можна за посиланням.

Відповідач

Зазвичай органи місцевого самоврядування в особі міських рад.

Докази

  1. Копія правовстановлюючого документа чи інший документ, який дозволяє встановити точні реквізити правовстановлюючого документа відповідного нерухомого майна та його власника. Пам’ятайте: суд має встановити, що право власності дійсно існувало, та визначити правову підставу (конкретний документ – договір, свідоцтво тощо) його виникнення.
  2. Підтвердження неможливості отримати дублікат втраченого документа. Зазвичай це обумовлено тим, що архіви інституцій, які свого часу видавали відповідний документ або здійснювали відповідну реєстрацію, залишилися на тимчасово окупованій території або були знищені внаслідок бойових дій. Позивач попередньо має направити звернення до відповідних установ з проханням видати дублікат. Інформація про офіційну відповідь або її відсутність зазначається в обґрунтуванні позовних вимог.

Вказані матеріали — це мінімальний обсяг необхідних для суду доказів. Перелік таких матеріалів не є вичерпним.

Представництво

Для підготовки позову радимо звернутися за правовою допомогою до адвоката, який має досвід представництва інтересів громадян у суді.

Подальші кроки

Рішення суду про визнання права власності на об’єкт нерухомості буде достатньою підставою для внесення відомостей до ДРРП.

Зверніть увагу

Якщо у вас є оригінал правовстановлюючого документа, який було видано до 2013 року, але відсутній доступ до архівів БТІ (зокрема, через тимчасову окупацію території), необхідно звернутися до суду з позовом про визнання права власності.

Відповідний позов подається в порядку статті 392 Цивільного кодексу України з підстав невизнання права власності, а саме: відмови державного реєстратора або нотаріуса у  проведенні державної реєстрації через неможливість верифікувати подані заявником правовстановлюючі  документи з даними відповідного БТІ, як цього вимагають положення статті 10 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Не знайшли відповіді на запитання, які вас турбують?

Залиште запит на нашому сайті і ми підготуємо відповідь для вас

Поставити питання